.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شالیکاران شمالی با جیب های خالی به استقبال کشت برنج رفتند
فصل جدید کشت برنج در حالی در مازندران آغاز شده است که کشاورزان با کمبود نقدینگی ناشی از فروخته نشدن برنج‌های پارسال مواجه هستند.
شالیکاران شمالی با جیب های خالی به استقبال کشت برنج رفتند

شمال نیوز : نبود تقاضا برای خرید برنج در چند ماه گذشته سبب شده است تا بخش زیادی از برنج‌های پارسال که به گفته برخی مسئولان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن برآورد می‌شود همچنان در شالیکوبی‌ها چشم انتظار مشتری باشند، موضوعی که زمینه‌ساز گلایه کشاورزان و بی رمقی آن‌ها برای شروع کشت جدید گردیده است.

حاج طالب قلی زاده یکی از کشاورزان و شالیکوبی‌داران بابلی می‌گوید: فصل جدید کشت برنج در حالی آغاز شده است که ۵۰ تا ۶۰ درصد برنج‌های پارسال در شالیکوبی دپو شده است و خریداری ندارد.

او افزود: دستگاه‌های متولی مانند فرمانداری و جهاد و چند مجموعه دیگر جلساتی برای حل مشکل دپوی غیر طبیعی برنج برگزار کردند و قول‌هایی دادند اما هیچ یک از این قول‌ها عملی نشده است.

قلی زاده با بیان اینکه روزانه ۲۰ تریلی برنج خارجی در بابل تخلیه می‌شود، ادامه داد: ورود بی ضابطه برنج‌های خارجی یکی از دلایل ایجاد رکود برنج‌های داخلی در شمال کشور است، اما چرا هیچ نهادی از ورود بی رویه برنج‌های خارجی جلوگیری نمی‌کند؟ این کشاورز بابلی گفت: مسئولان در خصوص خرید تضمینی برنج وعده‌هایی دادند، اما اجرایی نکردند.

 

   



او می‌گوید: شالیکاران در سال‌های گذشته به خاطر سختی کار فقط تنشان خسته میشد، اما اکنون روح آنان آزرده شده است.

عمران رجب زاده کشاورز دیگر اهل بابلی نیز با بیان اینکه توانی برای شروع کشت جدید برنج ندارم، گفت: ارزش برنج‌هایی که پارسال تولید کردم و در انبار‌ها دارند خاک می‌خورند بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است، اما اکنون پولی برای شروع کشت برنج ندارم.

او افزود: برای شروع کشت برنج نیاز به نهاده‌های کشاورزی و هزینه کارگری دارم، اما چون بخش زیادی از محصول پارسال فروخته نشده است نمی‌توانم این هزینه‌ها را تامین کنم.

رجب زاده با بیان اینکه حیات و ممات شالیکار با نظر دلال تعیین می‌شود، ادامه داد: دلالان دو سال قبل برنج را با قیمت ۳۰ هزار تومان از کشاورز خریدند، اما کمی بعد به قیمت ۱۲۰ هزار تومان فروختند و چیزی جز رنج نصیب شالیکار نشد.

او افزود: طبیعی بود که کشاورزان نخواهند مانند دو سال قبل اسیر بازی دلالان شوند به همین دلیل محصول را نگه داشتند تا با قیمت مناسب تری بفروشد، اما نه تنها قیمت افزایش نیافت بلکه ۲۰ درصد کاهش هم داشت.

این کشاورز بابلی ادامه داد: برنج شمال اکنون با قیمت ۷۰ هزار تومان هم خریداری ندارد و این نشان می‌دهد دلالان همچنان تعیین کننده اصلی بازار هستند.



کشاورزان سرگردان بین شالیزار و بازار

 

سید علی طاهری رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه دغدغه اصلی کشاورزان مازندرانی اکنون به فروش نرسیدن محصولات سال گذشته است، گفت: برخی کشاورزان در حالی کشت جدید برنج را آغاز کردند که محصول سال گذشته آن‌ها هنوز فروخته نشده است.

او افزود: بسیاری از کشاورزان که کشت برنج را آغاز کردند اکنون هر روز به مغازه‌های برنج فروشی می‌روند و منتظر خریدار هستند اما مشتری برای برنج‌های داخلی پیدا نمی‌شود.

 

   

 

رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان بابل عرضه بیش از حد برنج‌های خارجی را یکی از دلایل رکود بازار برنج‌های داخلی دانست و افزود: سرانه مصرف برنج در کشور ۳ میلیون تن برآورد شده که ۲ میلیون تن آن در کشور تولید می‌شود و حدود یک میلیون تن باید وارد شود، اما سه برابر این میزان برنج وارد کشور شده است.

طاهری گفت: خرید تضمینی برنج داخلی طرح خوبی بود که دولت قول‌هایی در این خصوص داد، اما متاسفانه اجرایی نشد.

او بر نظارت بیشتر به واردات برنج نیز تاکید کرد و افزود: صد‌ها تریلی برنج‌های خارجی را به استان‌های شمالی که قطب تولید برنج کشور هستند وارد می‌کند که این موضوع تیشه به ریشه تولید داخل می‌زند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 1 ارديبهشت 1402
کشاورزان محترم یک دفعه برنج کیلویی بیست تومان را بالای صد هزارتومان فروختبد لطف کنید به زیر پنجاه هزار تومان برسانید تا فروش رود وقتیکه برنج خارجی کیلویی سی هزار تومان است با این وضع درآمد توقع دارید مردم از شما برنج بخرند طمع هم چیز بدی است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.435 seconds.